Botanische Kunst in de 17e eeuw

Op de picknicktafel ligt “Ander Licht” een roman van Rosita Steenbeek. Het verhaal gaat over Alida Withoos en haar (schilders)familie. “De jonge schilderes verliest haar hart, maar vindt haar roeping”.  Een interessant boek voor wie behalve van tuinieren ook van de schilderkunst houdt. Het is de 17e eeuw, rond het rampjaar 1672. Alida verblijft op drie locaties; Amersfoort,  Hoorn en Landgoed De vijverhof in Utrecht aan de Vecht. In het laatste deel komt Alida in aanraking met Maria Sibylla Merian. Beiden werken ze op het landgoed om de collectie planten vast te leggen. Eigenares Agnes Block verzamelt exotische planten, dieren en vogels. Er komen regelmatig markante personen op visite voor diners en concerten. De tuin heeft o.a. kassen, een volière, een doolhof, een kruidentuin en een kleurentuin. Een aantal planten leveren kleurstoffen voor verf. Zo wordt goudsbloem gebruikt om koek en taarten smakelijker te laten lijken. Het lijkt een paradijsje, maar Alida wil niets liever dan met haar Jasper naar Italië reizen. Dat was in die tijd gebruikelijk voor talentvolle schilders en ook Constantijn Huygens heeft zo’n reis gemaakt.

Alida leerde het vak van haar vader Matthias. Zij moest zich voornamelijk toeleggen op het schilderen van bloemen en diertjes. In haar latere leven schildert en tekent ze in de Hortus Botanicus van Amsterdam en werkt mee aan de Moninckx-atlas.

Advertenties